Konkurence je obrovská, tak proč bych měl mít zájem zrovna o vaše služby? Říká si při rozhodování téměř každý z nás. A kdo nejrychleji a nejlépe odpoví? Internet.
Během několika minut váš potenciální zákazník zjistí, kdo jste, co nabízíte, a důvod, proč by měl věnovat svůj čas či peníze zrovna vám. To ale pouze v případě, že může najít online kanál, který mu takovou informaci sdělí. Nemáte dostatečně funkční web? Konkurence má, proto se zákazník s největší pravděpodobností obrátí na ni.
A teď trochu v číslech. 81 % všech konzumentů před nákupem nejdřív vyhledává produkt online – nejste k nalezení? Neuskutečníte obchod.
56 % všech konzumentů nemá důvěru k byznysu, který nevlastní stránky. Nemáte webovou prezentaci? Jste prakticky pouliční obchodník bez důvěry.
Pojďme si tedy povědět největší výhody online přítomnosti.
Web je váš nejpracovitější zaměstnanec, protože…
Pracuje nepřetržitě 24/7, 365 dní v roce. A k tomu zastává několik funkcí najednou. Je-li s vaší online prezentací vše v pořádku máte v týmu posilu hned na několika frontách.
- Marketingový specialista – vaše www stránky budou prezentovat identitu a vizi vaší značky. Jako jeden prsten vládne všem, tak i firemní stránky spojují všechnu vaši komunikaci na jedno místo. Na web cílí sociální sítě, PPC (placená reklama) i ostatní marketingové kanály
- Obchodník – Pokud vaše texty přesvědčí zákazníka, proč nakoupit, může skrz poptávkový formulář (nebo přímý nákup, jedná-li se o e-shop) rovnou provést obchod. Transakce nad kterou nemusíte ani hnout prstem
- Zákaznický servis – Q&A (Otázky a odpovědi) a FAQ (Často kladené dotazy) zastávají funkci zákaznického servisu. Zákazník potřebuje vyřešit problém, dopomůžou mu k tomu vaše služby? Zajímá ho, kdy máte otevřeno a kvalita zboží. To vše najde během pár minut na vašich www stránkách a může spokojeně nakoupit. A vám to ještě šetří čas.
Pokud umožníte přímé kladení dotazů (skrz komentář atp.) získáte i cenné informace v podobě zpětné vazby
- Kontakt – Buďte nepřetržitě na příjmu. Ať už skrz kontaktní formulář, telefon nebo chatbota
K tomu všemu dokážeme díky pokročilé analytice sbírat velké množství informací. Pomocí nich pak můžete znovu cílit na rozdílné skupiny lidí (remarketing), například na ty, kteří již na vaši stránku zavítali a vy byste je rádi přivedli zpět.
Jednou z nejdůležitějších předností správně nastavených webových stránek jsou reference. Když objevíte nový podnik, produkt či službu a jste s ní velice spokojeni, často o tom povíte i svým přátelům – toto je nejsilnější a nejvýkonnější marketing (tzv. word of mouth) – rada přátel či rodinných příslušníků. A právě tak fungují různé reference, komentáře a hodnocení na vašem webu. Technologie nemá tvář, lidský projev však ano.
Zvýšíte tak hlavně vaši spolehlivost a důvěryhodnost v očích vašeho zákazníka.
Ale! Pokud nesplňuje web trendy roku 2019, zákazníka ztratíte
Doba je nemilosrdná a kdo se nedrží (r)evolučních technologií, začne rychle mizet v zapomenuté historii. Zákazník vyžaduje, aby bylo vše přehledné, líbivé, rychlé a prostě co nejpohodlnější – pak je velká šance, že se obrátí právě na vás.
Tady jsou hlavní prvky, které je dnes nutné splňovat.
Čistá a srozumitelná komunikace prodává
Design – Dle výzkumů trvá cca 0.05 sekundy, než si uděláte názor, jestli se vám vzhled webové stránky líbí, nebo ne. 75 % všech zákazníků hodnotí důvěryhodnost vaší značky na základě designu vašeho webu. Je tedy poměrně jasné, že pokud jsou vaše stránky zastaralé a nevzhledné, uživatele na nich nebudou trávit čas a web bude působit nedůvěryhodně.
Copywriting – jsou veškeré texty na internetových stránkách. V dnešní době nikoho nezaujmete dlouhým a nic neříkajícím projevem. Důležitá jsou stručná, jasná a přehledná sdělení. Proto jsou texty a design jednou z vašich nejsilnějších zbraní. Správné formátování, načasování, tonalita, čtivost a máte vyhráno.
Texty jsou vaše sdělení, hlavní šance vysvětlit zákazníkům, proč právě vám věřit a platit.
Tyto dvě věci dohromady pojí UX (user experience, uživatelská zkušenost).
UX (user experience) – „Pohostinnost“ vašeho webu
UX ovlivňuje to, jak se na www stránkách uživatel cítí. Orientuje se dobře v nabídce? Je pro něj vše přehledné? Najde rychle to co hledá? Hlavním posláním této disciplíny je odstranit všechny (potenciální) problémy při cestě k vámi zvolenému cíli (nákup, vyplněný formulář, přečtení informace).
V roce 2019 už není čas na výmluvy. Většina kvalitních webů disponuje těmito prvky.
- Chatboti – Jedná se o běžný chat, který za pomoci správného nastavení zodpoví základní otázky vašeho zákazníka – aniž by na straně dotazovaného někdo u chatu opravdu seděl. Odpovídá „robot“, proto označení chatbot.
- Responzivta – už od roku 2018 se cca 52% všech internetových stránek zobrazuje na mobilu. To znamená, že pokud váš web není přizpůsobený (responzivní) k zobrazení na mobilních zařízení či tabletech, ztrácíte pozornost více než poloviny veškerých zákazníků. Malá písmenka a špatně zobrazující se web zákazníka odradí dřív, než se o vás cokoliv dozví.
- Newsletter, Push notifikace – Email marketing (newsletter) je ještě pořád jedním z nejúčinnějších forem komunikace. Můžete skrze něj oslovovat zákazníka na velmi osobní úrovni a navázat s ním důvěryhodný obchodní vztah. Proto by neměl chybět na vašich webových stránkách. Push notifikace zákazníka po souhlasu upozorní na vše, co se na vašem webu děje. Stejně jako notifikace na Facebooku či Instagramu. Výborný způsob, jak sdělovat novinky a akce.
Čas jsou peníze a data zlatý důl
47% všech uživatelů předpokládá, že doba načítání stránky nepřesáhne 2 sekundy. Toho lze docílit jen správnou optimalizacích všech prvků, ze kterých se webové stránky skládají. Pokud se zákazník na váš web ani nedostane, všechna ostatní snaha byla k ničemu.
A jak vás vůbec uživatelé najdou? Buď skrze placenou PPC reklamu, nebo přes Google (či Seznam).
SEO (search engine optimization) je poměrně složitá disciplína, kterou vám dopodrobna vysvětlíme v příštím článku, prozatím stačí vědět, že vyhledávače disponují určitým systémem vyhledávání. SEO se zabývá pochopením tohoto systému a nastavením vašich textů a technické stránky webu tak, aby byly jednoduše vyhledatelné právě ve vyhledávačích Google a Seznam.
Správně optimalizovaná stránka má mnohem větší šanci, že ji potenciální zákazník nalezne, i když zrovna nehledá přímo vaši značku.
Webová analytika je tou opravdovou digitální magií. Díky těmto technologiím dokážete sbírat mnoho cenných informací. Věk, lokalitu, dobu prohlížení, délku prohlížení aj. Můžete tak mnohem lépe pochopit vašeho cílového zákazníka.
Víte, kdy je náchylnější ke koupi, kdo to přibližně je a pomocí cookies (informací, které s vámi sdílí) na něj můžete cílit po celém internetu (remarketing – např. reklama na boty, které jste si jednou prohlédli a nyní na vás vyskakují všude).
Webová prezentace může být vaším nejpracovitějším zaměstnancem. Zároveň si všechno pamatuje a rád vám poradí. Jde jen o to, co ho naučíte a co mu přikážete dělat.