Přibližná doba čtení: 3 min 45 sec
Většina z nás tráví značnou část dne na internetu nebo jej alespoň využívá ke každodennímu životu. Vzpomeňte si, kde trávíte nejvíc času? Náš skromný tip je, že se rádi vracíte na stránky, které vás svým obsahem buď baví, vzdělávají nebo vám jakkoliv jinak pomáhají.
Tajná zbraň těchto webů bývá kombinace dvou faktorů – vizuálního provedení a textu. Ta správná grafika a kvalitní texty jsou důvodem, proč se vracíte na místo činu.
Copywriting aneb texty, které změní běh vašeho byznysu
Disciplína, která se už přes století zabývá psaním textů, se nazývá copywriting. Od inzerátu přes článek v (online) novinách po texty na webových stránkách, téměř veškeré texty, které vás napadnou, spadají pod tzv. “copy” (anglický výraz pro reklamní psaní).
Proč je copywriting (spolu s UX a grafikou) jednou z nejdůležitějších částí vašeho webu?
Jde o komunikaci. Když si dva lidé dobře rozumí, pravděpodobně spolu budou rádi spolupracovat. A to jakkoliv, přátelsky či kolegiálně. Když se snažíte prodat produkt, službu nebo názor, musíte svému potenciálnímu zákazníkovi vysvětlit, proč má cenu vás poslouchat. Zlepšíte mu den? Pomůže mu vaše služba s nějakým problémem? Potěší ho nebo jeho přátelé produkt, který si od vás koupí?
Copywriting je oslovení, vysvětlení, rada. Texty na vašem webu provází zákazníka celým procesem prodeje. Musí zachytit jeho pozornost, zaujmout, vyvolat chtíč a prodat.
Nudné a nejasné texty? Rychle pryč
Lidská myšlenka je rychlejší než světlo. Ve chvíli, kdy text dorazí z monitoru na vaši sítnici, a během pár dalších tisícin sekund, si v hlavě srovnáte, co se na daném webu děje. Dvakrát přejedete stránku a vyhodnotíte, jestli zůstanete.
Mimo grafické zpracování analyzujeme jednotlivé části stránky. Nadpisy, rozdělení textu, ztučnění, odrážky. Je zde textu moc a není jakkoliv formátovaný? Pak si připadáte, jako by vás ve škole nutili číst Babičku.
V opačném případě dostáváte informace popořadě, ve stravitelných částech, s vypíchnutou hlavní myšlenkou daného odstavce. Jako když vám kolega půjčí zápisky ze školení.
- Správně: Formátovaný text, ztučněné hlavní informace, odstavce dělené podle myšlenky, nápomocné či zábavné info, které zaujme
- Špatně: Velké nečitelné bloky textu, nudné a zdlouhavé souvětí plné slovních vycpávek, nepotřebné technikálie
Správný copywriting pomáhá a prodává
Copywriting je směsicí několika různých oborů (psaní, marketing, obchod). V příštím článku vám dopodrobna vysvětlíme, jak se copy píše, nyní nám ale postačí zjednodušené vysvětlení.
- Do hloubky prozkoumejte a pochopte své zboží či službu
- Dopodrobna poznejte svého cílového zákazníka
- Vytvořte obsah, který bude zajímavý, bude bavit, pomáhat, dávat smysl a prodávat. A bude šitý na míru vaší cílovce
Uvedeme zde pár příkladů. Řekněme, že nabízíte řemeslnické služby, například malířství.
Jak ano:
- Stránka bude obsahovat jasnou zprávu – Kdo jsme? Malíři. Kde pracujeme? V Praze. Co malujeme? Byty (ne obrazy na zakázku)
- Stránka stručně shrne, jak zákazníkovi vaše služba pomůže. Použijete tedy výhody vašich služeb, ne vlastnosti.
- Texty vysvětlí, že přijdete, odstěhujete zákazníkovi nábytek, vše oblepíte ochrannou fólií. Zahladíte zdi, aby dobře vypadaly. Vymalujete rychle a efektivně (šetříte barvu, šetříte zákazníkovi peníze). Uklidíte po sobě a vyřešíte veškeré papírování (fakturu, náklady).
- Texty v bodech vypíchnou, proč si zvolit zrovna vás a nenásilně vyzvou potenciální zákazníky ke spolupráci, například výzvou k vyplnění nezávazné poptávky
- Stránka nabídne reference či hodnocení vašich služeb od bývalých zákazníků
Jak ne:
- Stránka je nepřehledná, nejsou zde dostatečné informace, nebo je jich tu naopak příliš mnoho
- Stránka opakuje, že vaše firma je nejlepší v oboru, kolik máte ocenění, ale nikde není jak a proč – celý web působí jako vychloubání
- Stránka obsahuje moc technických informací, kterým zákazník nerozumí nebo ho nezajímají
- Obecně je obsah webu nudný, nijak nepomáhá, neradí, nevysvětluje, v čem podnikatel vyniká a v čem vám může ulehčit život
- Stránka nevyzývá k akci, texty končí tečkou a “nenapovídají” zákazníkovi, co by měl udělat, aby službu získal
Kdy dává copywriting smysl?
Texty jsou do jisté míry věda. Pokud si například pořídíte nový web, ale nevytvoříte pro něj dostatečně kvalitní obsah, je to jako byste si koupili vozidlo, ale neměli peníze na benzín. Můžete ho ukázat svým známým, ale nebude plnit svůj účel – neprojedete se s ním, respektive web nebude přinášet zákazníky.
Základem je tedy dobrá příprava, pochopení zákazníka a správné a použití zajímavého obsahu, díky kterému zákazníkovi sdělíte, co chcete, on vás pochopí a bude s vámi chtít spolupracovat.
Copywriting je často velkou výzvou pro někoho, kdo se psaní nevěnuje. Texty můžou velmi pomoci, ale také dost uškodit. Proto se u nás ve 4WORKS copywritingu věnujeme profesionálně. Soustředíme se na to, aby weby našich zákazníků předávaly tu správnou informaci a prodávaly. Pokud byste chtěli s vašimi texty pomoci, neváhejte nás kontaktovat a my se vám brzy ozveme s nabídkou na možnou spolupráci.