Přibližná doba čtení: 7 minut
Vytvoření kampaně a získání dat je poměrně rychlá záležitost. Zjistit kvalitu dat za určité období je nejdůležitější část, která není vždy tak jednoduchá. Důležitost rozboru dat je v době, kdy potřebujeme vyhodnocovat efektivitu investovaných peněz. Tento úkol přichází již po pár týdnech nebo měsících od spuštění kampaní.
Jednou z nejrozšířenějších možností reklamy pro weby jsou PPC kampaně. Při vyhodnocování reklamy si musíte předem určit tzv. KPI, na základě kterých určíte úspěšnost, ale i neúspěšnost reklamní kampaně.
Tipy před založením kampaní
Struktura kampaní
Ještě než začnete vytvářet první kampaň, je potřeba se zamyslet jak kampaně a jejich sestavy rozčlenit, aby se vám reklama poté dobře vyhodnocovala. Kampaně si můžete rozdělit na základě služeb, které poskytujete, nebo měst, kde vaše služby vykonáváte.
Propojení Analytics s PPC systémy
Google Analytics nabízí propojení se službou Google Ads na pár kliknutí. Díky propojení získáte další velmi užitečné metriky a data, pomocí kterých se Vám budou kampaně vyhodnocovat mnohem lépe.
V případě propojení dalšího nejvyužívanějšího PPC reklamního systému, Sklik od Seznamu, to tak lehce nelze. Data z Skliku do Google Analytics dostanete na základě měřících parametrů v adrese odkazu v reklamách, které jste použili v Skliku. Dle situace můžete statistiky vyhodnocovat v Google Analytics za všechny PPC systéme nebo jednotlivě v Google Ads a Sklik.
Co ovlivní vývoj kampaní
Za předpokladu dodržení správné struktury kampaně a zvolených relevantních klíčových slov, výsledek reklamy ovlivní řada dalších vlivů. Text vyhledávaného dotazu, klíčové slovo obsažené v kampani, pozice reklamy, konkurenční reklama, čas, místo, samotný uživatel a další. Tyto faktory se nám zaznamenávají do již zmíněných KPI metrik, na základě kterých kampaň optimalizujeme a vyhodnocujeme.
Vyhodnocení kampaní na základě KPI
Pro správné vyhodnocení reklamy využijte předem vybrané KPI metriky. Vyberte si metriku, která je pro vás nejdůležitější a sledujte zda se váš cíl naplňuje.
Příklady
- Když máte připravených 5 000Kč na propagaci a chcete na webu zvýšit počet návštěvníků o 1000 uživatelů za měsíc, potřebujete sledovat metriku CPC = průměrná cena za proklik na reklamu, která budete udržovat na maximální výši 5Kč.
- Při zvolení hlavní metriky konverze, která u vás bude značit počet odeslaných poptávkových formulářů, určíte si maximální cenu za 1 poptávkový formulář. Při optimalizaci a vyhodnocení budete muset sledovat metriku Cena/konverze, která vám vypočítá počet investovaných peněz za jeden poptávkový formulář.
Jaké KPI sledovat?
Nejčastější metriky, které najdete v Google Analytics nebo PPC systémech jsou předem nastavené. Jedná se o CPC, CTR, počet zobrazení reklamy, počet prokliků na váš web a nebo i počet konverzí či míra opuštění vašich webových stránek.
Mezi nejhlídanějšími daty je metrika konverze. Konverze je cíl, který chceme, aby návštěvník provedl na vašem webu. Konverzí můžete určit odeslaný poptávkový formulář nebo na kliknutí na podstránku kontakt.