Google Universal Analytics (UA) budou od 1.7.2023 nahrazeny novou verzí a to Google Analytics 4 (GA4). Po tomto datu přestanou Universal Analytics sbírat data a měřit veškerou aktivitu. Tudíž uvidíte jen samé nuly a nezměříte vůbec nic. Následně pak 31.12.2023 již nebudou Universal Analytics dostupná a přijdete o veškerá data. Jedná se o poměrně velkou změnu, a proto je dobré se na ni připravit s předstihem a nenechávat přechod na poslední chvíli.
Bohužel neexistuje žádná možnost, jak dosavadní data z Universal Analytics přenést do GA4. Při založení GA4 budete muset začít zcela od začátku. My i sám Google doporučuje založit si GA4 co nejdříve a sbírat tak data paralelně. Navíc máte i příležitost se nové GA4 naučit ovládat. Díky tomu, že budete sbírat data do GA4 budete mít data k porovnání i v příštím roce. Porovnávat a měřit je v marketingu zásadní věc.
S pouhým založením nových Analytics to ale nekončí. Po nasazení je potřeba je aktivně využívat a brát je už nyní jako primární zdroj dat. Protože když je do 1. července 2023 necháte ležet ladem, vaše včasné založení se téměř nevyplatí.
Co vše se mění?
V Google Analytics 4 se mění prakticky všechno. Zásadní změnou je celková logika měření.
Měření pomocí eventů
Universal Analytics jsou založeny na měření “návštěv”, tzv. session based měření. Jedná se o zaznamenání interakcí v určitém časovém rozpětí, kdy v rámci jedné session uživatel provedl několik relací. Tato logika měření vznikla v roce 2005 a již neodpovídá požadavkům na webovou analytiku. Chování zákazníků v té době bylo zcela odlišné.
Oproti tomu GA4 jsou nově založeny na tzv event-based model, kdy základem je “událost”, tzv. “event”. V této době je totiž mnohem důležitější akce, kterou návštěvník provede, nikoli jeho návštěva. Díky událostem lze snadněji poznat konkrétního uživatele, jak se na vašem webu chová a jak s ním interaguje. Pod pojmem event neboli událost si můžete představit např. dokončení objednávky nebo vyplnění poptávkového formuláře.
Události jsou V GA4 rozděleny do 4 hlavních kategorií
Ochrana soukromí a (ne)ukládání IP adres
Téma ochrany soukromí je v současné době velmi aktuální, zejména kvůli změnám v legislativě jako je například GDPR nebo povinná cookie lišta. Podle společnosti Google by měla nová verze nástroje Google Analytics 4 být ohleduplnější k soukromí uživatelů a již v základu by neměla ukládat IP adresy.
Další možností je nastavení sběru dat s vyšší mírou anonymizace nebo oddělení dat od uživatelského profilu. Nicméně čím více budete dbát na soukromí uživatelů, tím méně dat budete mít k dispozici. Google však přichází s tzv. „blended data“, což jsou data doplňovaná na základě učících se modelů.
Měření napříč platformami
Zjednodušení měření webu i aplikace v jednom je jeden z hlavních důvodů, proč vznikly Google Analytics 4. Můžete tedy snadno propojit měření chování uživatelů napříč zařízeními, tzv. cross device tracking. Pro ty, kteří chtějí měřit webové a mobilní aplikace na jednom místě, je nástroj Google Analytics 4 ideální. Sestává z jednoho účtu a několika služeb v závislosti na počtu webů nebo aplikací, které chcete měřit. Novinkou v rozhraní Google Analytics 4 je tzv. datový stream, ve kterém určujete, který web nebo aplikaci chcete měřit. Jeden datový stream = jeden web.
Díky GA4 lze také snadno měřit nákupní chování uživatelů napříč platformami a získávat tak ucelenější výsledky. Nová verze nástroje Google Analytics 4 dokáže vylepšit data oproti předchozí verzi, a to i díky možnosti domodelovat chybějící data. Jedním z nových prvků nástroje je tzv. strojové učení, které umožňuje vytvářet analytické predikce, jako jsou pravděpodobnost nákupu, odchodu ke konkurenci nebo odhad tržeb. Tuto funkci lze využít pro odhad skupiny uživatelů, kteří pravděpodobně provedou některou z nastavených událostí na vašem webu a díky tomu nastavit konkrétnější PPC reklamy v Google Ads.
Struktura GA4
Google Analytics 4 (GA4) přináší mnoho nových funkcí a změn v porovnání s předchozí verzí Universal Analytics. Jednou z nich je nová struktura, která je intuitivnější a umožňuje personalizaci a individualizaci dat.
Homepage
Na homepage neboli domovské stránce GA4 najdete rychlý přehled počtu událostí, konverzí a návštěv a také počet aktivních uživatelů za posledních 30 minut. Tato stránka vám umožní rychlý přehled, ale pro hloubkovou analýzu budete muset použít další funkce. Na domovské stránce také najdete přehled nedávno zobrazeného a často navštěvovaného obsahu. Domovská stránka se časem přizpůsobí na základě vašeho chování.
Přehledy
V položce přehledy najdete kompletní výčet všech informací a dat, které GA4 nabízí. Tato položka vám umožní vybrat a uložit si přehledy pomocí symbolu tužky v pravém horním rohu přehledu. Na rozdíl od předchozí verze Google Analytics je v GA4 podstatně méně položek, což znamená větší důraz na personalizaci a individualizaci dat.
Prozkoumat
Na kartě prozkoumat najdete přehledy z vlastních výzkumů. Můžete si vybrat z různých šablon nebo vytvořit vlastní průzkum pro potřeby vašeho podnikání.
Reklama
Na kartě reklama můžete vidět úspěšnost vaší inzerce a kanály, které vám přinášejí nejvíce konverzí. Můžete také sledovat atribuční modely a konverzní trasy.
Konfigurovat
Na kartě konfigurovat nastavíte konverze a události. Tato karta vyžaduje více času na nastavení, protože musíte nad rámec základních měřených událostí nastavit vlastní. Nabízí také funkci Debug view, která vám pomůže s laděním událostí a ověřením jejich správného fungování. Zde si také nastavíte svá publika pro remarketing.
Nastavení konfigurace je důležité, aby jste viděli ta správná data ve správném kontextu. GA4 nabízí intuitivní strukturu a funkce, které vám umožní hloubkovou analýzu a personalizaci dat.
Výhody a nevýhody přechodu na GA4
Přechod se nikomu z nás nevyhne a v rámci výhod a nevýhod přesně uvidíte, na jaké oblasti se musíte zaměřit, abyste novou analytiku využívali s maximální efektivitou.
Při přechodu na novou verzi Google Analytics (GA4) se musíme přizpůsobit novým metrikám, způsobu zpracování a prezentaci dat. Přestože je přechod nevyhnutelný, doporučuje se ponechat i starou verzi Universal Analytics (UA) pro srovnání dat, ověření a lepší pochopení rozdílů mezi oběma službami. Během přechodu se doporučuje měřit paralelně v obou verzích. Pokud máte nový projekt, je výhodné začít používat pouze GA4 a nemusíte se starou analytikou trápit.
Výhody přechodu na GA4
Nevýhody přechodu na GA4
Pár zajímavostí na konec
Google Analytics je jednou z nejpopulárnějších webových analytických služeb na světě a používá ji více než 30 milionů webů.
Google Analytics jsou dostupné ve více než 35 světových jazycích.
Vznikly na základě webové analytiky Urchin z roku 1995.
V rámci ČR patří Google Analytics mezi nejpopulárnější nástroje pro sledování návštěvnosti webových stránek.