Jistě jste se již setkali s pojmy PPC reklama, PPC systém či PPC kampaň. V tomto dvoudílném článku se nyní podíváme, co tyto pojmy označují, proč byste se s nimi měli blíže seznámit a jak PPC reklamy využít pro zvýšení efektivity Vašeho podnikání.
PPC doslova znamená pay per click, tedy reklamu s platbou za proklik. V praxi se jedná o reklamu na internetu, za kterou platíte až poté, co na ni někdo klikne a dostane se na váš web. Největšími PPC systémy v Česku jsou Google Ads (dříve Google AdWords) a Seznam Sklik.
Pokud vás zajímají přesná čísla, podívejte se na naši konkrétní případovou studii.
Základní pojmy
Abychom se mohli blíže podívat, jak tato reklama funguje, je potřeba se na začátek seznámit se základními pojmy:
Klíčové slovo
Obecně můžeme za klíčová slova považovat ta, která se nejčastěji vyskytují na webu a odpovídají jeho zaměření, jsou tedy relevantní k obsahu webu. V PPC reklamě značí klíčová slova většinou taková slova, která by zadali potenciální zákazníci či návštěvníci do vyhledávače, pokud by váš web chtěli najít.
Návštěvnost
Označuje kolik internetových uživatelů navštívilo váš web. Jedná se o jeden ze základních prvků provozování webové stránky, na který jsou navázány další cíle. Zdroj návštěvnosti plyne buď z přímého napsání URL adresy webu do prohlížeče, z kliknutí na sdílený odkaz, z kliknutí na výsledek vyhledávání ve vyhledávači nebo právě z kliknutí na PPC reklamu.
Proklik
Proklik znamená kliknutí na odkaz, které dovede uživatele na cílovou stránku, tedy na váš web.
Míra prokliku
Jedná se o jednu ze základních metrik PPC kampaní a označuje, kolik uživatelů klikne na reklamu ze všech uživatelů, kterým se reklama zobrazí. Pokud se vaše PPC reklama zobrazí stokrát a klikne na ni 5 uživatelů, bude mít tato reklama míru prokliku 5 %. Ihned vidíte, jak moc reklama dokáže uživatele zaujmout. Míra prokliku závisí na odvětví podnikání a v průměru se může pohybovat přibližně mezi 2 až 6 %.
Konverze
Pro mnoho PPC kampaní jsou konverze nejdůležitější metrikou. Zjednodušeně představuje konverze splnění cíle webu za pomocí reklamy. Například pokud vlastníte e-shop, bude vaším cílem dokončená objednávka zboží a konverze bude započítána, pokud uživatel klikne na vaši reklamu a následně provede objednávku. Na jiných typech webů můžeme považovat za konverzi například dokončenou rezervaci, registraci uživatele, odeslání poptávky apod. V některých případech může být hlavním cílem webu co nejvyšší návštěvnost. V takovém případě je nejdůležitější metrikou návštěvnost.
Rozpočet
Označení rozpočet samozřejmě každý zná, ale je vhodné jej zařadit i mezi tyto základní pojmy, jelikož se PPC reklama vyznačuje skvělou kontrolou nad rozpočtem. V nastavení PPC reklamy je nutné vždy nastavit denní rozpočet, podle kterého se odvíjí počet zobrazení reklamy. Systém může denní rozpočet překročit, ale nikdy nepřesáhne celkovou měsíční částku. Je proto velmi snadné mít neustálou kontrolu nad financemi vloženými do PPC kampaní.
Typy PPC reklamy
Ještě před samotným vysvětlením fungování PPC reklamy a z ní plynoucích výhod, kterým se věnujeme v druhé částí článku, je důležité představit si 2 základní typy PPC reklamy. Konkrétně máme na mysli reklamu ve vyhledávání a reklamu v obsahové síti.
PPC reklama ve vyhledávání
Představuje PPC reklamu, která se zobrazuje ve vyhledávačích Google, Seznam a dalších. Na základě automatického vyhodnocení se může reklama zobrazit nad výsledky vyhledávání, tzn. úplně nahoře na stránce nebo naopak pod výsledky vyhledávání (dole na stránce). Můžeme narazit na to, že po zadání vyhledávací fráze ve vyhledávači budou až 4 první výsledky vyhledávání PPC reklama. Teprve pod těmito reklamními inzeráty se vyskytují opravdové výsledky vyhledávání. PPC reklamní inzerát je označen malou značkou „sponzorováno“ před zobrazenou URL (v případě Seznamu za URL), jinak vypadá a působí naprosto stejně jako obyčejné výsledky vyhledávání, viz obrázek níže.
To představuje velkou výhodu, jelikož reklamní inzeráty působí velmi přirozeně, jsou relevantní, a proto pro uživatele užitečné. Zásluhou toho nevnímají internetoví uživatelé PPC reklamu ve vyhledávání negativně (na rozdíl od ostatních typů reklamy, která je výraznější a působí na ně často rušivě), ale naopak ji často pociťují jako užitečnou. Tento způsob je proto velice efektivní pro oslovení stávajících i potenciálně nových zákazníků a výrazné navýšení návštěvnosti webu relevantními uživateli, u kterých je velká šance, že provedou konverzi.
PPC reklama v obsahové síti
Pod tímto typem reklamy si zjednodušeně můžeme představit reklamu v podobě bannerů. Reklama se může zobrazovat v textové i grafické podobě (nejčastěji). Je možné zacílit, aby se reklama zobrazovala přímo na konkrétních webech (od velkých a známých zpravodajských webů až po drobné tematické weby), zaměřit se na témata, což zaručí zobrazování reklamy na všech webech vybraného zaměření. Například reklamu na motorkářský web můžeme nechat zobrazovat na všech webech (na kterých se zobrazuje reklama) zaměřených na motocykly. Třetí možností je zacílení na konkrétní klíčová slova
Kromě klasického modelu placení za proklik je možné využít i platbu za tisíc zobrazení reklamy. To je vhodné využít v případě, kdy neusilujete o kliknutí na reklamu, ale chcete, aby reklamu vidělo co nejvíce uživatelů internetu. Tato strategie je ideální, pokud například chcete zviditelnit novou značku nebo produkt.
Reklama v obsahové sítí se skvěle hodí pro remarketing, což je znovuoslovení návštěvníka, který již byl na vašem webu a projevil zájem o nabízené služby. Remarketingu bude věnován prostor v samotném článku.
Mimo tyto 2 základní typy PPC reklamy je možné využít i další – Google nákupy, produktové kampaně v Sklik, video reklamu na YouTube, propagaci aplikací a zbožové srovnávače.
Pro další informace ohledně PPC reklamy si neváhejte přečíst pokračování článku Seznámení s PPC reklamou 2. část – Fungování a výhody PPC reklamy, ve kterém jsou již uvedeny konkrétní výhody a zároveň důvody, proč PPC reklamu využívat a jak vám může pomoct k zefektivnění podnikání.