Zkratka SEO je akronym pro Search Engine Optimization – optimalizace pro vyhledávače. Velmi zjednodušeně se jedná o marketingovou disciplínu, skrze kterou optimalizujete obsah svého webu tak, aby ho vyhledávače (Google, Youtube, Seznam apod.) spárovali s hledaným výrazem. Aby se tak stalo, hodnotí vyhledávače až stovky faktorů, díky kterým mohou vyhodnotit relevantnost obsahu k hledanému výrazu a zobrazit tak správné výsledky.
Abychom mohli lépe tuto marketingovou disciplínu pochopit, vysvětlíme si, jak SEO funguje na příkladu.
Příklad :
Uživatel vyhledává různé věci ve webovém vyhledávači (google aj.), do Google zadá pojem – dále klíčové slovo (boty, dovolená u moře) → Vyhledávací systém neustále projíždí a kontroluje obrovské množství obsahu (webové stránky, text, obrázky, videa a nyní i částečně zvuk), který je na internetu. (vyhledávač ) Na zadané klíčové slovo se snaží poskytnout nejrelevantnější obsah. → Podle různých hodnotících faktorů, vyhodnotí až několik stovek tisíc stránek, které seřadí od obsahově nejvhodnějších po ty nejméně korespondující s hledanou frází. → Ty vám ukáže ve vyhledávání.
SEO je tedy co nejlepší přizpůsobení vašeho obsahu na vyhledávací frázi. Celá optimalizace se pak skládá z on-page prvků, off-page prvků a technických parametrů webu.
- On-page znamená úpravy obsahu vašeho webu (texty, nadpisy, titulky stránek a další).
- Off-page vyjadřuje vztah vašeho obsahu k internetu, je to sociální signál, který ukazuje, jak je váš obsah vnímán. Velmi zjednodušeně jsou to odkazy (linky) na váš web a jeho podstránky. Kvalitou a počtem linků pak vyhledávač zhodnotí vaší autoritu “doporučením” jiných stránek.
- Mezi technické prvky patří rychlost načítání vaší stránky, správná indexace (technická dohledatelnost) vašeho obsahu, responzivní zobrazení na telefonech, síla domény vašeho a několik dalších faktorů.
Zde v článku naleznete podrobnější informace o celé disciplíně – https://www.posunemevasvys.cz/blog/seo-optimalizace-webu-jak-dosahnout-na-predni-pricky-na-google-a-seznam/.
Výhody SEO
Optimalizace webu pro vyhledávače se dělá pro dlouhodobou podporu viditelnosti stránky. Z prvních příček ve vyhledávači plyne nejvíce prokliknutí na web – vysoká návštěvnost. Pak už je na vás, co s danou návštěvností uděláte (informovanost, prodej zboží a služeb).
SEO je protipól placených reklam. Za zobrazení ve vyhledávači nic neplatíte, SEO vám tedy umožní propagaci vašich služeb či produktů zdarma.
Samozřejmě platíte za práci SEO konzultanta, který vše poskládá dohromady, SEO copywritera, který vám dá dohromady kvalitní obsah nebo agentury, která udělá oboje najednou. Dobře nastavená reklama funguje ihned, ale jsou na ní vysoké náklady. Dobře optimalizovaný web sice trvá nějakou dobu, ušetříte ale za (občas) vysoké náklady na reklamu a zároveň budujete sebe jako značku a autoritu v oboru.